WAT
Hoe sensibiliseer je je leerlingen voor de kwaliteit van de lucht? PlanetWatch doet het via een wetenschappelijk experiment, met bio-indicatoren op bladeren van de es en esdoorn voor de aanwezigheid van vervuilende stoffen in hun leefmilieu.
Via deze e-learning module, leer je meer over:
- Het determineren van bomen
- Veldwerk
- Culturen van micro-organismen opkweken in het lab
- Gegevens online registreren
- Een phonoscoop technisch realiseren
7 MODULES CURSUSINHOUD
PlanetWatch is modulair opgebouwd.
Inleiding
In deze inleidende module stellen we ons de vraag wanneer een stof beschouwd wordt als een luchtpolluent en op welke manier we dit kunnen meten.
We blijven stilstaan bij de betekenis van de term bio-indicator en we vergelijken de voor- en nadelen om deze biologische meetmethode te
gebruiken vergeleken met fysische of chemische sensoren.
Probleemstelling
In deze module gaan we in op het probleem van het ontstaan van verzurende luchtpolluenten en hun impact op de omgeving.
We plaatsen verzuring ook in een historisch perspectief. Tot slot geven we een overzicht van het experiment dat de rode draad
vormt van het van het PlanetWatch project. We maken gebruik van roze bladgisten op loofboombladeren als bio-indicator voor de luchtkwaliteit
m.b.t. het probleem van verzuring.
Veldwerk
Om het roze-bladgist-experiment uit te voeren, hebben we het correcte bladmateriaal nodig uit het gebied waarvan we de luchtkwaliteit willen bepalen.
Modules 3.1 en 3.2 bereiden ons voor de eerste grote praktische stap: het veldwerk. We leren bomen determineren om Essen en Esdoorns te kunnen
herkennen op het veld. (Module 3.1).
Om de resultaten van het experiment online te kunnen invoeren op de PlanetWatch kaart
leren we in Module 3.2 met een GPS werken.
In Module 3.3 staan we stil bij de keuze van de onderzoeksvraag en de bepaling van het studiegebied/de studiegebieden.
We verzamelen bladmonsters in het laatste onderdeel van deze module (Module 3.4).
Labowerk
De bio-indicator in dit experiment, is een micro-organisme dat groeit op het verzamelde bladmateriaal uit het studiegebied.
We maken kennis met biologische aspecten van dit micro-organisme, een bepaalde gistsoort. Nadien leren we hoe we ze in de juiste en
hygiënische omstandigheden kunnen opkweken in het (school)lab.
Analyse van de luchtkwaliteit
Vervolgens leren we hoe de metingen uit te voeren. Het is het aantal gistkolonies dat ons een indicatie zal geven voor de luchtkwaliteit.
Om deze te kunnen tellen maken we gebruik maken van een binoculair.
In deze module bestaat de optie om een technisch ontwerp realiseren door een smartphone om te toveren in een binoculair.
Interpretatie van de resultaten
De scholen die deelnemen aan PlanetWatch delen hun op een gemeenschappelijke kaart .
In deze module leggen we uit hoe de resultaten online kunnen gezet worden.
Om het experiment af te ronden, staan we stil bij de bekomen resultaten en vergelijken we onze resultaten - op basis van bio-indicatoren - met de resultaten van metingen op basis van sensoren uit andere projecten.
PlanetChange
Wie verder wil en de handen uit de mouwen wil steken, gaat met deze opvolgmodule 'PlanetChange' aan de slag.
In PlanetChange ondernemen de leerlingen acties voor een betere luchtkwaliteit. Wij visualiseren de acties online op ons platform.
MATERIAAL
Materiaal voor het wetenschappelijk experiment:
Prijs voor materiaal BTW inclusief
- basispakket aan 30 €
- navulpakket aan 15 €
Een basispakket omvat materiaal voor 40 leerlingen (+/- 1 klas):
- glucose voor 1l voedingsbodem (5g)
- agar-agar poeder voor 1l voedingsbodem (15g)
- 20 petrischalen
- 5 onderlegplaten in polystyreen
- 1 tube vaseline
- 5 appelboren
- 5 pincetten
Een navulpakket bevat een aanvulling van het verbruiksmateriaal van het basispakket:
- glucose
- agar-agar poeder
- petrischalen
Informatie rond het te gebruiken materiaal voor de technische realisatie volgt later.
ATTEST
Om het nascholingswerk van de leerkrachten te herkennen, vinden we het belangrijk dat er voor online-navormingen ook een navormingsattest komt.
Onze projecten zijn modulair, maar dienen door de leerkracht in navorming wel in volgorde te worden afgelegd.
Er wordt een digitaal navormingsattest afgeleverd per afgewerkte module met vermelding van de doelstellingen die bereikt zijn in deze module.
Het attest wordt automatisch gegenereerd van zodra de leerkracht de module volledig doorlopen heeft en alle opdrachten heeft uitgevoerd en opgestuurd.
Het finaal navormingsattest wordt digitaal afgeleverd na:
- het doorlopen van alle online- opleidingsonderdelen.
- het uitvoeren van één van de trajecten in minimaal 1 klas
Het bevat in attachment een overzicht van de module attesten: (datum, tijd, behaald of niet behaald...) en de eindopdracht bij deze navorming.
VOOR WIE
Deze online-navorming richt zich naar leerkrachten die het project “PlanetWatch” willen uitrollen in hun klas.
PlanetWatch is een project dat in verschillende trajecten kan worden aangeboden:
- als STEM-project in de eerste en tweede graad ASO
- binnen het vak Natuurwetenschappen in de eerste graad ASO
- binnen het vak biologie in de tweede graad ASO
DE PLANETWATCH-PROJECTRESULTATEN OP KAART
De resultaten geven het gemiddeld aantal roze bladgistkolonies op een welbepaalde plaats en datum weer.
Meer details